Laajemmat pelit joihin liittyy monta pelaajaa, kannattaa suunnitella etukäteen ennen pelin aloittamista. Pelaajat voivat itse määritellä, kuinka tarkkaan haluavat juonensa suunnitella. Aina peli ei tarvitse rankkaa suunnittelua pyöriäkseen,
yllätykselliset pelit joissa on hyvä idea ovat varsin mukaantempaisevia.1. Alkutilanne
- Mistä tapahtumat saavat alkunsa?
- Miten hahmot saapuvat peliin? Jne.
2. Tapahtuma.
- Miten hahmot suhtautuvat asiaan?
- Onko pelissä sitä huippukohtaa mikä jää mieleen? [Ei ole pakollinen.]
- Miten huipennukseen edetään?
- Mitä huppukohdan jälkeen tapahtuu? (Jne...)
Tapahtuma tai jopa juonnen käänne ovat tärkeä osa peliä. Vaiheita voi olla useita. Ne määrittelevät hahmojen osan juonessa ja tuovat peliin uutta virtaa.
Muista oman hahmosi suhtautuminen juonen käänteeseen. Älä pakota hahmoasi tekoihin jotka eivät täsmää hahmosi luonteen kanssa.. Luonteen muuttuminen pelin myötä on hyvin mahdollista.3. Loppuratkaisu
- Onko loppu suunniteltu valmiiksi?
- Miten peli loppuu, mihin peli loppuu?
- Miten loppuratkaisuun päästiin?
Kaksintaisteluissa ja muissa merkittävissä tapahtumissa on
järkevintä ja kannattavinta sopia lopputilanteesta etukäteen. Muuten lopputilanteen suunnittelun voi oikeastaan unohtaa, (ellei sitä koeta tarvittavaksi). Pelin pelaaminen tietämättä loppuratkaisua on yleensä aika jännää...
4. Pelivuorot
Kaksinpelattava peli käy vuorotellen kommentoiden. Pelit joissa on esim 3 tai 4 pelataan myös vuorotellen. Ensin pelaaja 1, sitten pelaaja 2, sitten pelaaja 3, sitten pelaaja 4 ja sitten alusta; Taas pelaaja 1, sitten pelaaja 2... jne. Pelaajat päättäkööt keskenään pelivuoroista, jos joku ei kommentoi tiettyyn aikaan voi pelaajan pelivuoron yli hypätä (jättää välistä).
Alkuperäinen teksti on peräisin Taikakoulu Chateausta, mutta olen muunnellut tekstiä. Tässä linkki Chateauhun:
http://chateau2004.foorumi.eu/index.php